FAQ over onze e-bikes, zonnepanelen en accu’s

Welke techniek wordt er gebruikt in de camper om met de e-bikes te rijden? (E-bikes en accu’s)
Onze e-bikes zijn zeer belangrijk voor ons.

We kregen veel vragen binnen over ons e-bikeverhaal. Daarom hebben we die nu voor jullie met de antwoorden verzameld, waarbij we meer uitleg geven over onze e-bikes, zonnepanelen en de nieuwe huishoudaccu (Zie verhaal onderin). Misschien hebben jullie er wat aan.

VRAAG: Hebben jullie 2 e-bikes en 1 zonnepaneel?
ANTWOORD: We hebben 2 e-bikes en 2 zonnepanelen met ieder een piekvermogen van 95 watt. In de praktijk halen ze maximaal 140-150 watt binnen.

We wisten dat we op termijn e-bikes zouden hebben. Vandaar deze relatief zware oplossing. En aangezien we ook nog eens vaak op een camperplek staan, is zonne-energie voor ons extreem belangrijk. Bijkomend voordeel is dat we op Spaanse campings ook geen 4 tot 6 euro (!) per dag hoeven te betalen voor het afnemen van stroom.
Als je gemiddeld 7-8 maanden onderweg bent, levert dat op jaarbasis een aardige besparing op. Reken maar uit: een maand stroom kan je bijna tweehonderd euro kosten. Niet elke camping accepteert een ACSI-kaart.

Ander belangrijk voordeel: nu onze fietsen draaien op zonne-energie belasten we het klimaat veel minder. Onze stroomkabel is in het jaar dat we onderweg zijn nauwelijks gebruikt.

Advertentie: e-reisgids Costa de la Luz Zuid (Apple)
Ontdek het onbekende Spaanse zuiden. Volgens Lonely Planet een van de top-10 regio’s in de wereld. Prijs 16,99 euro, 488 pagina’s, 850 foto’s en 3 filmpjes. Meer info over e-reisgids? klik hier. Of ga direct naar: Apple Book Store

V: Hoeveel kostte de installatie van de zonnepanelen met de bijpassende elektronica?
A: Ongeveer 1000 euro, waarvan de 2 panelen (prijspeil 2014) samen 418 euro kostten. Met Sinus-omvormer en andere apparatuur erbij kom je op bijna 1600  euro.

V: Hoeveel huishoud-camperaccu´s hebben jullie?
A: (situatie tot en met zomer 2018) 2. Ieder met een capaciteit van 100Ah (type AGM). De accu’s werden na een periode van 4 jaar vervangen. Ze waren op. Ergens ook wel logisch. We zitten gemiddeld zo’n 8 maanden per jaar in Smuikje.
A: (huidige situatie) 1. De twee AGM-accu’s vervingen we door 1 Lithium-accu van NDS met een capaciteit van 100 Ah. Dat scheelde zo’n 45 kilo!

V: Wat weegt jullie camper inmiddels, met e-bike, omvormer en zonnepanelen?
A: Met de twee oude hh-accu’s, twee personen, eten, kleren, water en benzine vol, twee zonnepanelen, omvormer, e-bikes kwamen we uit op 3475 kg. Daar schrokken we best wel van, want Smuikje is relatief licht. In de nieuwe situatie, dus met  een li-ionaccu, zijn we 45 kilo lichter geworden. De oude hh-aaccu’s waren samen goed voor 60 kilo. We schommelen nu rond de 3430 kilo. 

V: Hoeveel kostte de installatie van de nieuwe Lithium-accu?
A: Veel. Bijna tweeduizend euro. Zo’n hoge investering doe je alleen als je er veel gebruik van zal maken. De NDS-accu (prijspeil 2019) was goed voor 1214 euro. Daarboven op kwamen arbeidsloon en BTW. Groot voordeel: je kunt de capaciteit van een dergelijke batterij bijna helemaal gebruiken. Volgens de installateurs toch zeker 90 Ah met een veiligheidsmarge van 10 Ah. Bij de twee AGM-accu’s was het beperkt tot ongeveer 70 Ah.  

V: Hoe zwaar zijn de fietsaccu´s?
A: 500wh capaciteit (Bosch Performance Line die extra power geeft in de bergen)

Nu onze fietsen draaien op zonne-energie belasten we het klimaat veel minder.

A: Kunnen jullie de 2 fietsaccu´s in 1 keer opladen?
V: (situatie tot en met zomer 2018) Nee, het zou theoretisch kunnen, maar dan trekken we onze camperaccu´s te snel leeg, waardoor ze onder een bepaalde veiligheidsgrens (50 procent) komen. Op een bewolkte dag bijvoorbeeld trok 1 lege accu de batterijlading omlaag naar 70 procent! Een 2e fietsaccu opladen zou ervoor zorgen dat we die veiligheidsgrens van 50 procent passeren. We hebben (situatie 2014-18) geen li-ion camperaccu dus moeten we de technisch ietwat verouderde AGM-accu´s zoveel mogelijk ontzien.

We doen het zo: camper Smuikje rijdt vaak in zuid-Europa rond. Dus er is bijna altijd zon, ook in de winter. ´s Ochtends laden we fietsaccu nummer 1 op. De zon doet zijn werk, waardoor onze camperaccu´s weer volledig gevuld zijn. ´s Avonds wordt fietsaccu nummer 2 gevuld, waarna de zon de volgende dag haar werk weer mag doen.

A: (huidige situatie). Het kan op één dag, maar toch moet je oppassen. Een compleet lege fietsaccu zou 60 Ah uit de huishoudaccu halen. Dan heb je nog maar 30-40 Ah over. Maar we hebben het toch op één dag gedaan, maar dat kon omdat de zon via de zonnepanelen de accu voedde. 

Gebruiken jullie een omvormer en zo ja, welke dan?
A: Yep, niet alles draait op 12 volt, hoewel we er wel naar streven. Maar een 12-volt oplader voor 1 fietsaccu zou liefst 7,5 uur nodig hebben. De huidige oplader (220v) doet er officieel 4,5 uur over. In de praktijk lukt het vaak al binnen 3,5 of 4 uur, afhankelijk of ´ie bijna leeg of geheel leeg is. Onze omvormer is van het merk Victron Phoenix 12/800, capaciteit 800watt.

Huishoudaccu met omvormer van de Smuik. (E-bikes en accu’s).
Huishoudaccu en omvormer in de buik van de Smuik.

V: Hoeveel kilometer kun je met een e-bike fietsen?
A: De ervaring in Spanje leert dat we er tussen de 70 en 80 kilometer mee kunnen fietsen. Dan hebben we het niet over wegen á la Nederland. We rijden meestal over heuvels, met af en toe een steile helling. Zo´n 70 procent van Spanje bestaat immers uit heuvels en bergen. De ondergrond is grind of zand, soms asfalt, maar dat laatste is bij onze verkenningstochten een uitzondering. Hoe zanderiger het pad wordt, hoe sneller je fietsaccu leegloopt. In Nederland zouden we er zeker 100 kilometer mee kunnen rijden, maar ja, daar is dan ook bijna alles plat en geasfalteerd.

V: Welke e-bikes hebben jullie?
A: We rijden op fietsen van Riese & Müller, de cruiser met een koppel van 60 Nm en een energie-inhoud van 13,8 Ah. Walter heeft een Nuvinci en Janine heeft 8 versnellingen van de BlueLabel. Je hebt deze in high speed van 45 kilometer, maar dat gaat ons veel te hard. Ondersteuning tot 25 kilometer per uur is meer dan genoeg.

PS: We worden niet gesponsord door wie dan ook. We betalen alles met onze eigen centjes.

Advertentie: e-reisgids Cabo de Gata - Costa de Almería (Apple)
Voorpagina e-reisgids Cabo de Gata - Costa de Almería

De e-reisgids over Cabo de Gata – Costa de Almería is een echt kijk- en leesboek met veel details, honderden foto’s, tientallen kaarten, films en wandelroutes. Prijs: 18,99 euro. Meer info? Klik hier.
Interesse? Ga naar: Apple Bookstore

Nou moe. Onze nieuwe li-ionaccu is leeg

Het NDS-controlepanel waarvan we erg schrokken.(E-bikes en accu’s).
Het NDS-controlepanel waarvan we erg schrokken.

V: Zijn jullie tevreden over de nieuwe NDS-accu?

Ja en nee. Op zich doet de accu het prima bij dagelijks gebruik. Hij laadt snel op en geeft lang stroom af op een hoog niveau. En extra voordeel is het veel lagere gewicht van de huishoud-batterij. Dat scheelde toch zo’n 45 kilo.

Maar dan. In de stalling ging het mis. Door de Coronacrisis stond onze Smuik langer dan gepland stil. De stroom hadden we niet aangesloten, want dat was in de stalling niet mogelijk. En de maandelijkse ontlading was met drie procent laag, meldde eerder onze installateur.

Groot was onze verbazing, toen we na twee maanden weer een rondje wilde rijden met Smuik. Goed voor de bandjes. Maar de li-ionaccu van NDS was bijna leeg, op 21 procent na. Bijna tachtig procent was in slechts twee maanden tijd verdwenen. Hallo! Dit is toch een li-ion met nauwelijks ontlading? En ja, we hadden alles uitgeschakeld.

Een veiligheidsrelay zoog bijna alles leeg

Hoe kan dit, vroegen we aan onze installateur. Het ‘veiligheidsrelay’ was de schuldige, antwoordde hij. Die zou verantwoordelijk zijn voor de radicale leegloop. Tsja, waarom hebben we dan nog een li-ionbatterij? Juist die accu ontlaadde zichzelf nauwelijks, was toch de reclamekreet? Alleen gooide de relay roet in het eten, bleek nu in de stalling. 

De monteurs losten het probleem op door een dikke, rode schakelaar in te bouwen, waardoor de accu na het weghalen van de sleutel geen stroom meer zou afgeven aan het relay.  ‘Voortschrijdend inzicht. We doen dat voortaan bij iedere camper’, aldus de monteur. 

Rare zaak. Waarom vreet die relay zoveel stroom? Hebben andere li-ionmerken er ook last van? Het waren vragen die tijdens de montage helaas niet beantwoord werden. De Italiaanse fabrikant NDS zou hierover nog gebeld worden. 

Nee, deze accu kopen we nooit meer

Zouden we, als we alles hadden geweten, deze NDS-accu gekocht hebben? Het antwoord is nee. Bijna tweeduizend euro voor een systeem dat zelfstandig niet zijn broek kan ophouden? Laat maar.

Advertentie: e-reisgids Costa de la Luz Noord (Apple)
De groene gordel onder Sevilla. Prijs 15,99 euro, 294 pagina’s, 425 foto’s en 48 kaarten. Meer info? Klik hier. Interesse?  Ga dan naar: Apple Book Store 

Laatste nieuws:
We denken erover na om nog eens twee zonnepanelen op Smuikje te plaatsen. Kunnen we in het najaar langer ‘los van de paal’ staan. Goed voor de portefeuille, maar ook goed voor het klimaat.