E-bikes en zonnepanelen, onze gouden combinatie

Onze nieuwe tanks hebben het soms zwaar te verduren. Volg je een Via Verde, een voormalige spoorlijn die omgebouwd is tot fietspad, moet je dwars door een riviertje. Deze ging, want de motoren van onze fietsen bleven gelukkig hoog boven het water. Waar? Guadiamar

Onze nieuwe tanks hebben het soms zwaar te verduren. Volg je een Via Verde, een voormalige spoorlijn die omgebouwd is tot fietspad, moet je dwars door een riviertje. Deze ging, want de motoren van onze fietsen bleven gelukkig hoog boven het water. Waar? Guadiamar

We hebben Smuikje. En ondanks dat hij veel kan is het geen auto. Je gaat met een camper geen tochtjes maken. Wij niet althans. Even boodschappen doen of een rondje door een stadje. Smuikje blijft achter. Zoals sommigen een aanhangwagentje meeslepen met een auto erop of soms zelfs nog luxer een auto in de interne garage van de camper, het is niet aan ons besteed. Er is namelijk niets lekkerder dan de benenwagen gebruiken.

Je kunt nog zulke geweldige fietsen hebben, maar als de weg afgezet blijkt met een hermetisch gesloten hek, houdt het op. Waar? Doñana

Je kunt nog zulke geweldige fietsen hebben, maar als de weg afgezet blijkt met een hermetisch gesloten hek, houdt het op. Waar? Doñana

Zowel lopend als fietsend. Alleen als je echt grote tochten wilt maken, echt iets wilt zien, heb je een behoorlijke actieradius nodig, zeker als je (foto)materiaal verzamelt voor ons e-reisbook. Bovendien is geen enkel land zo plat als Nederland. Spanje is bijvoorbeeld vooral heel veel berg en geaccidenteerd terrein. Even een tochtje maken kost dan wat meer moeite merkten we het afgelopen jaar al toen we onze Union-fietsen mee hadden.

Besjes

Deze tien jaar oude besjes deden hun best en hebben ons niet in de steek gelaten, maar ze waren duidelijk op en niet berekend op het zware werk in Spanje. De fiets van Walter begon in december toen we op de terugweg waren zelfs te ‘knorren’, iets met de achteras.

De dag na Goede Vrijdag eindigde met hele vieze, zwarte voeten. We geven niet zomaar op, maar na dik 2 kilometer door eerst rul zand, daarna klauteren over een weggeslagen pad en vervolgens te belanden in een modderpoel met heel eng water, was onze veerkracht op. Deze Via Verde Literal van Isla Christina naar Lepe is kort gezegd geen aanrader. We zijn nog niet in Lepe geweest, dus...

De dag na Goede Vrijdag eindigde met hele vieze, zwarte voeten. We geven niet zomaar op, maar na dik 2 kilometer door eerst rul zand, daarna klauteren over een weggeslagen pad en vervolgens te belanden in een modderpoel met heel eng water, was onze veerkracht op. Deze Via Verde Literal van Isla Christina naar Lepe is kort gezegd geen aanrader. We zijn nog niet in Lepe geweest, dus…

Lichtvoetig

Gelukkig hadden we al wat voorstudie gedaan. En in januari zijn we op jacht gegaan naar e-bikes. Geen Nederlandse fietsen, want die zijn vooral toegerust op Hollandse omstandigheden. We zijn voor Duitse gegaan. Dankzij het deskundige advies van de Zwolse fietsenverkoper Wouter zijn we bij Riese & Müller terechtgekomen. En het mag gezegd worden: het zijn tanks. Ze zijn niet om te krijgen, maar toch zeer lichtvoetig. Ze hebben, mede dankzij de 500 watt accu’s een enorme actieradius. Pas hebben we zonder blikken of blozen, nou ja, we waren er wel klaar mee na 8 uur op de fiets, 64 kilometer gereden. Over grind- en zandwegen. Op en neer. Daarvoor hadden we ook al een tocht van zo’n 30 kilometer gemaakt zonder bijvullen.

Op snelheid door nationaal park Doñana. Na 8 uur fietsen en 64 kilometer waren we het overigens wel zat. De weg was niet overal zo recht en glad...

Op snelheid door nationaal park Doñana. Na 8 uur fietsen en 64 kilometer waren we het overigens wel zat. De weg was niet overal zo recht en glad…

We komen met de fietsen, ondanks het feit dat we geregeld naar een hogere ondersteuning moeten opschakelen, wat extra energie uit de accu’s haalt, gemiddeld op zo’n 80 kilometer per accuvulling uit. Dat vinden wij netjes. Dat betekent dat je zware en lange tochten met hellingen die steil oplopen makkelijk kan maken. Terwijl we niet bang hoeven te zijn om aan het einde zonder ondersteuning de laatste kilometers te moeten overbruggen.

Dit is ons 'gereedschap'. Hét alternatief voor de auto. En loopt op zonne-energie. Waar? Aznalcazar

Dit is ons ‘gereedschap’. Hét alternatief voor de auto. En loopt op zonne-energie. Waar? Aznalcazar

Uitermate tevreden

Kortom: wij zijn blij en uitermate tevreden met onze alternatieve auto’s. Want dat zijn deze fietsen voor ons. Fijn van Smuikje is dat als hij lekker in het zonnetje kan staan, hij zelfs onze accu’s via zijn zonnepanelen helemaal oplaadt. Dat is geen enkel probleem. Wij zijn dus op meerdere fronten zelfvoorzienend en zelfs schoon voor het milieu bezig. Jammer dat Smuik, zodra hij gaat rijden een behoorlijke voetstap op de milieuladder zet. Maar ja, stilstaand doet hij samen met z’n baasjes z’n best.

Zie ook: veelgestelde vragen over onze e-bikes (FAQ)

Delen vindt onze Smuik leuk!

CamperSmuikje

Over een lief campertje genaamd Smuikje dat met zijn baasjes Walter Devenijns en Janine Stougie rondreist, terwijl de baasjes e-books maken, reisverhalen schrijven & genieten.

Reacties (2)

  1. Onze Flyers doen het ook erg goed in de bergen. Iets anders, je bedoelt waarschijnlijk de dag ” na” goede vrijdag.
    Warme groet en een glimlach,

Reacties zijn niet mogelijk.