Smuikje is TÜV-gekeurd. Op zijn bips zit sinds kort een glimmende zegel van het Duitse keuringsinstituut TÜV. Nee, we hebben onze camper niet laten keuren via een Duits Apk-keuringssysteem. De zegel is een uitvloeisel van zijn tweejaarlijkse gaskeuring.
In Nederland is zo’n gascheck, waarbij de leidingen, de lpg-tank en de rubbertjes van de verbindingsstukken worden nagekeken, niet verplicht. “Veel mensen denken dat het gas wordt gecontroleerd tijdens de APK, maar dat gebeurt nauwelijks op de drukregelaar en de slangetjes na”, aldus Elly Laarman, het administratieve hart van ACSCamperdealer uit Dedemsvaart (campertechniek)*.
Een gaskeuring? Moet dat?
Raar eigenlijk dat er geen gaskeuringsplicht is in ons land, want gas kan explosief zijn. Niet iedere camperaar of caravaneigenaar denkt aan die donkere kant. “Een gaskeuring? Moet dat dan? Dat heb ik nog nooit gedaan”, zei de Zwolse campereigenaar Hans onlangs tegen ons. En dat terwijl hij een 40 jaar oude camper heeft die als hij zijn dieselmotor start de halve camping in de zwarte rook zet.
We hebben hem sterk op zijn hart gedrukt toch eens zijn oude leidingen en de aansluitingen te laten checken. Het kost wel wat, maar de veiligheid van je familie of de omstanders is ook wat waard.
Lijkbleek
We kunnen ons nog al te goed een lijkbleke campingbeheerder herinneren die net een beginnend brandje onder een stokoude caravan had geblust. De gasleiding onder de wagen was gaan lekken. Die waren nooit gecontroleerd, zei hij boos. En er zaten ook nog twee kinderen in de wagen. “Ik zag eerst een paar blauwe vlammetjes. Toen heb ik snel ingegrepen. Onverantwoord.”
De TÜV duikt op
Een gaskeuring dus. We laten onze Smuik om het jaar checken. Sinds kort zijn de spelregels veranderd, meldde onze controleur uit Dedemsvaart onlangs. Ze hadden hun eigen systeem ingeruild voor de Duitse regels (G 607) van de TÜV-Rheinland, een reus op gebied van technische controles met wereldwijd 19.000 werknemers.
Daarmee volgden de keurmeesters het advies op van de brancheorganisatie Bovag. De Nederlandse belangenbehartiger vond dat de gaskeuringen in Nederland gestandaardiseerd moesten worden. “In Nederland heeft of had elke controleur zijn eigen protocol, waardoor de resultaten moeilijk te vergelijken zijn”, vertelt Andries Terveer die in de werkplaats de gascontrole voor zijn rekening neemt.
Een rapport voor Smuikje
Sinds anderhalf jaar werken de ACS-werknemers via de regels van de TÜV. Alle gasverbindingen worden nagekeken en op een officieel document afgevinkt. Als alles goed is krijgt de camper-eigenaar een geelgekleurd rapport mee met de resultaten, terwijl ook de aanwezige gasapparaten worden vermeld. Is er binnen die twee jaar iets veranderd dan wordt dat bij de volgende controle vermeld. Op die manier kun je de ‘gasperikelen‘ van je wagen bijhouden. Ook handig als je het voertuig tussentijds verkoopt. De nieuwe eigenaar weet wat hij krijgt.
Dat TÜV-document is gekoppeld aan een kenteken. “Dus je kan het papier niet overdragen op een andere auto, want dan geldt het niet” , vertelt Elly. Een Foodtruck-bezitter – die wagens zitten immers ook bomvol gasleidingen – had een wagen laten keuren en wilde met een andere truck naar een festival, want het rapport was binnen. Nee dus. Dat mag niet, want het rapport is gekoppeld aan een bepaalde wagen.
Toegang weigeren?
Wat we niet wisten is dat Duitse cp-eigenaars en campingbezitters verantwoordelijk zijn voor de veiligheid op hun terrein. Ze kunnen je de toegang weigeren als je dat TÜV-papiertje niet hebt. Lijkt ons een theoretisch verhaal, want in Duitsland vroeg niemand ooit aan ons of we onze gasinstallatie lieten keuren.
Wel kwamen we op terreinen terecht die volgepropt waren met campers (cp-plek van Camping Münster). Mocht er brand uitbreken dan zat Smuikje als een rat in de val. Aan dat proppen in ruil voor harde euro’s zal ons TÜV-plakplaatje op de bips van Smuik weinig veranderen, denken we. Maar aan de andere kant; een tweejarige check kan geen kwaad. Echt niet.
* We worden niet gesponsord. We hebben de gaskeuring zelf betaald. Maar het onderwerp liet ons niet los na de opmerking van Hans uit Zwolle die inmiddels zijn stokoude camper heeft verkocht.
‘Het grote Spaanse routeboek’ neemt je mee op reis door het onbekende, maar mooie Spanje en het rustige deel van de Portugese Algarve. 10 Interessante reisroutes hebben we samengesteld waarbij we jullie kennis laten maken met steden, cultuur én natuur. 5500 Kilometer wordt beschreven met 79 rust- en verkenningsplekken. NIEUW: we hebben zo’n 80 Gps-bestanden toegevoegd! Het digitale boek bezit ruim 1000 foto’s en zo’n 170 handige kaarten, ondersteund door weblinks. Aantal pagina’s: 847. Prijs: 29,99 euro. Meer info? Klik hier.
Interesse? Ga dan naar: Apple Bookstore Of: Boekenbestellen.nl (Pdf)
Ontdek meer van Camper Smuikje gaat los
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
27 augustus 2018
Voor deze voertuigen, dus ook caravans, die door heel Europa rijden, moet gewoon een algemene wet komen die voor alle landen van toepassing is, net als de verkeersregels, helaas vind “Europa”het belangrijker om voor te schrijven hoe krom een komkommer mag zijn. Misschien een taak voor de ANWB?
27 augustus 2018
Dag Hans, geen slecht idee. Een wet voor heel Europa zou heel mooi zijn.
26 augustus 2018
Voor jullie uitstekend maar voor mij niet van toepassing. Ik heb alleen een campinggazfles in het keukenkastje met een kort slangetje naar het gasstel. Op de slang staat een datum en voor die tijd vervang ik hem weer.
26 augustus 2018
Dat is lekker makkelijk. Bij ons draaien de koelkast, douche en de kachel ook nog op het gas. Dan heb je heel veel leidingen.
26 augustus 2018
Goede zaak, wij hebben met onze caravandealer de afspraak dat hij jaarlijks alle gasleidingen controleert en indien nodig vervangt. Ook hebben we de kunststofslang vanuit de disselbak zover mogelijk laten vervangen door een koperen leiding. Goede reis en tot ziens.
26 augustus 2018
Een keer per jaar? Wow, dat is nog beter. En slim. Dank je Dick!!