Veelgestelde vragen over onze e-bikes (FAQ)

Welke techniek wordt er gebruikt in de camper om met de e-bikes te rijden?

Welke techniek wordt er gebruikt in de camper om met de e-bikes te rijden?

We kregen veel vragen binnen over ons e-bikeverhaal. Daarom hebben we die nu voor jullie met de antwoorden verzameld. Misschien hebben jullie er wat aan.

Vraag: Hebben jullie 2 e-bikes en 1 zonnepaneel?
Antwoord: We hebben 2 e-bikes en 2 zonnepanelen met ieder een piekvermogen van 95 watt. In de praktijk halen ze maximaal 140 watt binnen.

We wisten dat we op termijn e-bikes zouden hebben. Vandaar deze relatief zware oplossing. En aangezien we ook nog eens vaak op een camperplek staan, is zonne-energie voor ons extreem belangrijk. Bijkomend voordeel is dat we op Spaanse campings ook geen 4 tot 6 euro (!) per dag hoeven te betalen voor het afnemen van stroom. Als je gemiddeld 8 maanden onderweg bent, levert dat op jaarbasis een aardige besparing op.

Ander belangrijk voordeel: nu onze fietsen draaien op zonne-energie belasten we het klimaat veel minder. Onze stroomkabel is in het jaar dat we onderweg zijn nauwelijks gebruikt.

V: Hoeveel huishoud-camperaccu´s hebben jullie?
A: 2. Ieder met een capaciteit van 100Ah (type AGM)

V: Hoe zwaar zijn de fietsaccu´s?
A: 500wh capaciteit (Bosch Performance Line die extra power geven in de bergen)

Nu onze fietsen draaien op zonne-energie belasten we het klimaat veel minder.

V: Kunnen jullie de 2 fietsaccu´s in 1 keer opladen?
A: Nee, het zou theoretisch kunnen, maar dan trekken we onze camperaccu´s te snel leeg, waardoor ze onder een bepaalde veiligheidsgrens (50 procent) komen. Op een bewolkte dag bijvoorbeeld trok 1 lege accu de batterijlading omlaag naar 70 procent! Een 2e fietsaccu opladen zou ervoor zorgen dat we die veiligheidsgrens van 50 procent passeren. We hebben geen li-ion camperaccu dus moeten we de technisch ietwat verouderde AGM-accu´s zoveel mogelijk ontzien.

We doen het nu zo: camper Smuikje rijdt vaak in zuid-Europa rond. Dus er is bijna altijd zon, ook in de winter. ´s Ochtends laden we fietsaccu nummer 1 op. De zon doet zijn werk, waardoor onze camperaccu´s weer volledig gevuld zijn. ´s Avonds wordt accu nummer 2 gevuld, waarna de zon de volgende dag haar werk weer mag doen.

In de praktijk zijn de fietsaccu´s nooit helemaal leeg, dus dat opladen gaat vaak sneller dan gedacht en vreet ook minder energie. Hoe het bijvoorbeeld in Duitsland zal zijn in de winter, weten we niet. Maar onze panelen zijn daglichtpanelen, zelfs op een bewolkte dag laden ze onze camperbatterijen toch op, hebben we gemerkt. En als dat niet voldoende blijkt te zijn dan ´plakken´ we er een 3e zonnepaneel op. Bovendien, in de winter zal er minder gefietst worden.

De 2 fietsaccu’s zouden makkelijk ook onderweg opgeladen kunnen worden, maar dat hebben we nog niet uitgeprobeerd.

V: Gebruiken jullie een omvormer en zo ja, welke dan?
A: Yep, niet alles draait op 12 volt, hoewel we er wel naar streven. Maar een 12-volt oplader voor 1 fietsaccu zou liefst 7,5 uur nodig hebben. De huidige oplader (220v) doet er officieel 4,5 uur over. In de praktijk lukt het vaak al binnen 3,5 of 4 uur, afhankelijk of ´ie bijna leeg of geheel leeg is. Onze omvormer is van het merk Victron Phoenix 12/800, capaciteit 800watt.

V: Hoeveel kilometer kun je met een e-bike fietsen?
A: De ervaring in Spanje leert dat we er tussen de 70 en 80 kilometer mee kunnen fietsen. Dan hebben we het niet over wegen á la Nederland. We rijden meestal over heuvels, met af en toe een steile helling. Zo´n 70 procent van Spanje bestaat immers uit heuvels en bergen. De ondergrond is grind of zand, soms asfalt, maar dat laatste is bij onze verkenningstochten een uitzondering. Hoe zanderiger het pad wordt, hoe sneller je fietsaccu leegloopt. In Nederland zouden we er zeker 100 kilometer mee kunnen rijden, maar ja, daar is dan ook bijna alles plat en geasfalteerd.

V: Welke e-bikes hebben jullie?
A: We rijden op fietsen van Riese & Müller, de cruiser met een koppel van 60 Nm en een energie-inhoud van 13,8 Ah. Walter heeft een Nuvinci en Janine heeft 8 versnellingen van de BlueLabel. Je hebt deze in high speed van 45 kilometer, maar dat gaat ons veel te hard. Ondersteuning tot 25 kilometer per uur is meer dan genoeg.

PS: we worden niet gesponsord door wie dan ook. We betalen alles met onze eigen centjes.

Delen vindt onze Smuik leuk!

CamperSmuikje

Over een lief campertje genaamd Smuikje dat met zijn baasjes Walter Devenijns en Janine Stougie rondreist, terwijl de baasjes e-books maken, reisverhalen schrijven & genieten.