Veelgestelde vragen over onze e-bikes (FAQ)

  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

Welke techniek wordt er gebruikt in de camper om met de e-bikes te rijden?

Welke techniek wordt er gebruikt in de camper om met de e-bikes te rijden?

We kregen veel vragen binnen over ons e-bikeverhaal. Daarom hebben we die nu voor jullie met de antwoorden verzameld. Misschien hebben jullie er wat aan.

Vraag: Hebben jullie 2 e-bikes en 1 zonnepaneel?
Antwoord: We hebben 2 e-bikes en 2 zonnepanelen met ieder een piekvermogen van 95 watt. In de praktijk halen ze maximaal 140 watt binnen.

We wisten dat we op termijn e-bikes zouden hebben. Vandaar deze relatief zware oplossing. En aangezien we ook nog eens vaak op een camperplek staan, is zonne-energie voor ons extreem belangrijk. Bijkomend voordeel is dat we op Spaanse campings ook geen 4 tot 6 euro (!) per dag hoeven te betalen voor het afnemen van stroom. Als je gemiddeld 8 maanden onderweg bent, levert dat op jaarbasis een aardige besparing op.

Ander belangrijk voordeel: nu onze fietsen draaien op zonne-energie belasten we het klimaat veel minder. Onze stroomkabel is in het jaar dat we onderweg zijn nauwelijks gebruikt.

V: Hoeveel huishoud-camperaccu´s hebben jullie?
A: 2. Ieder met een capaciteit van 100Ah (type AGM)

V: Hoe zwaar zijn de fietsaccu´s?
A: 500wh capaciteit (Bosch Performance Line die extra power geven in de bergen)

Nu onze fietsen draaien op zonne-energie belasten we het klimaat veel minder.

V: Kunnen jullie de 2 fietsaccu´s in 1 keer opladen?
A: Nee, het zou theoretisch kunnen, maar dan trekken we onze camperaccu´s te snel leeg, waardoor ze onder een bepaalde veiligheidsgrens (50 procent) komen. Op een bewolkte dag bijvoorbeeld trok 1 lege accu de batterijlading omlaag naar 70 procent! Een 2e fietsaccu opladen zou ervoor zorgen dat we die veiligheidsgrens van 50 procent passeren. We hebben geen li-ion camperaccu dus moeten we de technisch ietwat verouderde AGM-accu´s zoveel mogelijk ontzien.

We doen het nu zo: camper Smuikje rijdt vaak in zuid-Europa rond. Dus er is bijna altijd zon, ook in de winter. ´s Ochtends laden we fietsaccu nummer 1 op. De zon doet zijn werk, waardoor onze camperaccu´s weer volledig gevuld zijn. ´s Avonds wordt accu nummer 2 gevuld, waarna de zon de volgende dag haar werk weer mag doen.

Advertentie: e-reisgids Costa de la Luz
Prijs 16,99 euro, 488 pagina’s, 840 foto’s. Meer info over e-reisgids? klik hier. Of ga direct naar: de Apple bookshop alleen met Safaribrowser 

In de praktijk zijn de fietsaccu´s nooit helemaal leeg, dus dat opladen gaat vaak sneller dan gedacht en vreet ook minder energie. Hoe het bijvoorbeeld in Duitsland zal zijn in de winter, weten we niet. Maar onze panelen zijn daglichtpanelen, zelfs op een bewolkte dag laden ze onze camperbatterijen toch op, hebben we gemerkt. En als dat niet voldoende blijkt te zijn dan ´plakken´ we er een 3e zonnepaneel op. Bovendien, in de winter zal er minder gefietst worden.

De 2 fietsaccu’s zouden makkelijk ook onderweg opgeladen kunnen worden, maar dat hebben we nog niet uitgeprobeerd.

V: Gebruiken jullie een omvormer en zo ja, welke dan?
A: Yep, niet alles draait op 12 volt, hoewel we er wel naar streven. Maar een 12-volt oplader voor 1 fietsaccu zou liefst 7,5 uur nodig hebben. De huidige oplader (220v) doet er officieel 4,5 uur over. In de praktijk lukt het vaak al binnen 3,5 of 4 uur, afhankelijk of ´ie bijna leeg of geheel leeg is. Onze omvormer is van het merk Victron Phoenix 12/800, capaciteit 800watt.

V: Hoeveel kilometer kun je met een e-bike fietsen?
A: De ervaring in Spanje leert dat we er tussen de 70 en 80 kilometer mee kunnen fietsen. Dan hebben we het niet over wegen á la Nederland. We rijden meestal over heuvels, met af en toe een steile helling. Zo´n 70 procent van Spanje bestaat immers uit heuvels en bergen. De ondergrond is grind of zand, soms asfalt, maar dat laatste is bij onze verkenningstochten een uitzondering. Hoe zanderiger het pad wordt, hoe sneller je fietsaccu leegloopt. In Nederland zouden we er zeker 100 kilometer mee kunnen rijden, maar ja, daar is dan ook bijna alles plat en geasfalteerd.

V: Welke e-bikes hebben jullie?
A: We rijden op fietsen van Riese & Müller, de cruiser met een koppel van 60 Nm en een energie-inhoud van 13,8 Ah. Walter heeft een Nuvinci en Janine heeft 8 versnellingen van de BlueLabel. Je hebt deze in high speed van 45 kilometer, maar dat gaat ons veel te hard. Ondersteuning tot 25 kilometer per uur is meer dan genoeg.

PS: we worden niet gesponsord door wie dan ook. We betalen alles met onze eigen centjes.

Donkere novemberlucht in het Duitse Münster. Onze zonnepanelen hadden de moed opgegeven.

Donkere novemberlucht in het Duitse Münster. Onze zonnepanelen hadden de moed opgegeven.

Herfst-rapport

Hoe onze zonnepanelen in de Duitse herfst langzaam maar zeker ‘uit’ gingen.

Dit is een verhaal over onze zonnepanelen én e-bikes tijdens de herfst. We reden eind 2017 rond door Duitsland. Smuikje werd in september in Berlijn geparkeerd, om in oktober naar het noorden te gaan. In november bezochten we de mooie stad Münster. Hoe ging het eigenlijk met de zonnepanelen? Werden onze twee batterijen goed gevuld, of moesten we al snel aan de stroomkabel?

We waren wel benieuwd, zeker gezien de zeer positieve ervaringen van onze twee panelen (bijna 200 watt) in het zonovergoten Spanje. In sommige streken zoals de Costa de la Luz schijnt de zon gemiddeld 3000 uur per jaar. Reken er maar op dat de zonnepanelen op Smuik plezier hadden. Het lukte bijvoorbeeld vaak om onze twee e-bike accu’s op één dag op te laden. De een werd ‘s morgens aan het sap gezet; de ander aan het eind van de avond als de zon onze huishoudbatterijen weer volledig had opgeladen.

September was op zich oke.

Terug naar Duitsland, terug naar de periode van september tot en met november. In september liep alles soepeltjes, want de zon scheen vaak. Wel merkte je dat de opbrengst van de zonnepanelen lager werd. Logisch ook, onze Smuik stond in het noordelijke deel van Europa dat traditioneel een lagere zonopbrengst heeft dan het zuidelijke Spanje. Daarnaast speelde het naderen van de winterperiode een rol. Dé periode met een steeds kleiner wordend daglicht-deel.

Bij 38 procent ontlading ging ons alarm af.

Twee fietsaccu’s op een één dag opladen, konden we in Berlijn zelfs bij zonnige dagen vergeten. Dat belastte de huishoudbatterijen te veel. Bij 38 procent ontlading ging ons alarm af. Pats, weg was de stroom. In arren moede rolden we maar snel onze stroomkabel uit. Balen dus.

We deden in een periode met veel zon er twee dagen over om de fietsaccu’s te vullen. Verder was september geen probleem voor onze elektriciteitsbehoefte, ook niet als we aan de slag gingen met een hongerige Macbook en een 24-inch monitor die, gecombineerd met een omvormer, toch 100 watt per uur opslokten.

Oktober ging ook nog wel

In oktober ging het ook wel, zij het dat het opladen van de huishoudaccu’s soms erg lang duurde. Het weer verslechterde in die maand. Dan was er nog iets als smog in het Duitse havenplaatsje Stralsund aan de Oostzee. De zon scheen de hele dag, terwijl wij het schattige Hanzestadje bezochten. Groot was onze verbazing dat onze accu’s wel iets waren opgeladen, maar niet veel. We moesten aan de kabel.

Hoe kwam dat, vroegen we ons af. We denken dat het de smog in de stad is geweest. Het was koud en er werd volop gestookt met houtkachels. Dat was goed te ruiken én te zien in de lucht. Stralsund leek wel een palingrokerij. De straling van de zon werd daardoor gehinderd. Het is slechts een vermoeden. Is ons vermoeden juist? Misschien dat een van jullie het antwoord heeft. Kan smog de opbrengst van een paneel verminderen?

“Zucht. Op naar de kabel.”

November. Een ramp.

Over november kunnen we kort zijn. Het was volgens de Duitse Wetterdienst een van de somberste maanden in de afgelopen vijftig jaar. Het leek wel of de duisternis 24-uur aanwezig was. Ik overdrijf natuurlijk. Maar onze twee zonnepanelen hielden een winterslaap. Ze waren de donkergrijze lucht he-le-maal zat. Wij ook trouwens. En donkergrijs waren de wolken. Jammer, want bij een lichtgrijze hemellucht werken de zonnepanelen meestal nog wel.
Daarbij kwam nog dat de zon – als die al verscheen – niet erg hoog meer kwam, waardoor de panelen niet erg lang beschenen werden. Wat een verschil met Spanje. “Zucht. Op naar de kabel”, meldt de aantekening in ons elektriciteits-huishoudboekje. En onze e-bikes? Die stonden stil. We namen de bus.

Conclusie: de energieleveranciers op ons dak kunnen veel, maar niet alles. Zeker niet in de noordelijke landen. Tsja, dat wordt vaker rondrijden in Zuid-Europa.😊

 

 


  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

CamperSmuikje

Over een lief campertje genaamd Smuikje dat met Walter Devenijns en Janine Stougie rondreist, terwijl de baasjes e-books maken, reisverhalen schrijven & genieten.